The Wall Street Journal
WSJ Logo.png
Grundläggande fakta
Bostad: New York, New York.
Typ: Nyhetsmedier
Topptjänsteman: Gerard Baker, chefredaktör
Förgrundare: Charles Dow, Edward Jones och Charles Bergstresser
Grundlagsår: 1889
Websida: Officiella webbplats

The Wall Street Journal (WSJ) är en tidning och nyhetsbyrå med säte i New York.Den grundades 1889 av Charles Dow, Edward Jones och Charles Bergstresser. WSJ är en avdelning av Dow Jones, som för närvarande ägs av Rupert Murdochs News Corp. Tidningens primära fokus är affärer och ekonomi men täcker även andra nyhetsområden.

The WSJ har flera medieplattformar, inklusive en daglig tryckt tidning (utom söndag), webbtillgång, tablett- och smartphoneapputgåvor. Enligt Pew Research Center har tidningen en upplaga på 2,2 miljoner exemplar från måndag till fredag. Tidningen har även internationella utgåvor i Asien, Europa, Indien, Latinamerika och Brasilien.

Bakgrund

The Wall Street Journal (WSJ) grundades 1889 och tryckte sin första utgåva den 8 juli 1889. Den grundades av Charles Dow, Edward Jones och Charles Bergstresser i New York som ett sätt att leverera nyheter till Wall Street Stock Exchange. Journalisterna Dow och Jones anslöt sig till finansmannen Bergstresser 1889. De tre männen såg att det fanns en lucka i rapporteringen av finansiella nyheter och startade sin nyhetsverksamhet i källaren i en godisaffär på nedre Manhattan. Nedan följer en kort tidslinje över WSJ:s historia.

Tidslinje över WSJ

  • 1882: WSJ börjar som korta nyhetsbrev som levereras för hand till börsgolvet under dagen.
  • 1889: Den första officiella publicerade upplagan av WSJ trycktes som en eftermiddagstidning och såldes för två cent.
  • 1902: Clarence Barron köpte WSJ.
  • 1926: Dow Jones byggde en motoriserad ticker, vilket gjorde det möjligt för WSJ att lättare och snabbare få fram nyheterna.
  • 1934: Bernard Kilgore skapade en kolumn med titeln What’s News, som var en av de första kolumnerna som sammanfattade nyhetsnotiser.
  • 1962: Upplagan ökade när Dow Jones började använda mikrovågsteknik för att reproducera tidningssidor genom faksimil över stora avstånd.
  • 1966: WSJ, med Kilgore som chefredaktör, hade ökat sin upplaga från 33 000 år 1941 till 1,1 miljoner år 1966.
  • 1967: Dow Jones och WSJ expanderade internationellt.
  • 1995: WSJ.com lanseras.
  • 2007: Rupert Murdochs News Corp köpte Dow Jones och alla Dow Jones företag, inklusive WSJ.
  • 2008: WSJ lanserade WSJ Magazine, en livsstilsmagasin som försökte införa en ny dimension till tidningens affärsmässiga och ekonomiska innehåll.
  • 2011: WSJ Live lanserades, ett initiativ för videonyhetsrapportering.

Charles Dow, medgrundare av Wall Street Journal.

Murdochs köp av Dow Jones medförde betydande förändringar av innehållet i WSJ. Tidningens bevakning av internationella frågor ökade med sju procent och affärsbevakningen minskade med 16 procent; politiken gick från nästan fem procent till att utgöra cirka 18 procent av tidningens innehåll. En annan förändring under Murdochs ledning var att man lämnade WSJ:s karaktäristiska förstasida, som sedan starten hade bestått av kolumner av tryckt text, för att i stället införa stora foton. Delvis har dessa förändringar tillskrivits Murdochs önskan att konkurrera med New York Times. År 2010 introducerade WSJ Greater New York, som fokuserade på regionala nyheter.

Murdochs köp av WSJ har väckt viss kritik; Joe Nocera från New York Times skrev 2011: ”The Journal förvandlades till ett propagandamedel för ägarens konservativa åsikter.”

Under 2011 var News Corp inblandat i en utredning om telefonhackning som gjordes av det amerikanska justitiedepartementet. WSJ var först med att rapportera om historien, som involverade moderbolaget. Utredningen gällde att News Corp-anställda hade hackat röstmeddelanden som tillhörde offren från den 11 september. WSJ var inte inblandad i händelsen, men David Folkenflik från NPR hävdade i sin bok Murdoch’s World att redaktörerna försökte hindra WSJ:s rapportering av händelsen. WSJ släppte ett pressmeddelande där de förklarade att de inte bara täckte historien utan att de gjorde det ”omfattande och aggressivt”.

Statistik

Första numret av The Wall Street Journal, 8 juli 1889.

Nedan följer en kort översikt över upplagan och demografisk information för WSJ.

Statistik om WSJ

  • Upplaga
    • Print: #2 med 1,35 miljoner, utanför hyllan och 1.14 miljoner, prenumeration (i maj 2015)
    • Digital: 648 000 digitala prenumerationer (i maj 2015); nr 1 med 115 890 betalda tablettutgåvor (i september 2014); nr 1 med 61 562 betalda mobilutgåvor (i september 2014)
  • Demografi
    • Ålder: 18-29 år: 24 %; 30-49: 40 %; 50-64: 19 %; 65+: 15 % (från och med september 2012)
    • Kön: Män: 71 %; kvinnor: 29 % (från och med september 2012)
    • Utbildning: College- och eftergymnasial utbildning: 56 %, viss collegeutbildning: 27 %, högskola eller lägre: 16 % (september 2012)
    • Inkomst: 75 000 dollar och mer: 38 %, 30 000-74 999 dollar: 31 %, mindre än 30 000 dollar: 20 % (september 2012)

John Doe-utredningar

Se även: ”Det är inte möjligt att få en utredning av en person som är en person som är en person som är en person som är en person som är en person som är en person som är en person som är en person som är en person som är en person som är en person som är en person som är en person som är en person som är en person som är en person som är en person: John Doe-utredningar med anknytning till Scott Walker

Bakgrund

Två John Doe-utredningar inleddes av distriktsåklagaren i Milwaukee County, John Chisholm (D), om aktiviteter som utförts av personal och medarbetare till guvernör Scott Walker (R). Dessa utredningar och händelserna kring dem har beskrivits som ”de mest omtumlande politiska händelserna i Wisconsin på flera generationer – kanske i historien”.

Den första utredningen, John Doe I, inleddes efter att Walkers medhjälpare Darlene Wink märkte att det saknades pengar från de pengar som samlades in av Operation Freedom, ett välgörenhetsevenemang för veteraner som Walker var värd för årligen. Walkers kontor överlämnade fallet till åklagarmyndigheten i Milwaukee County för att utreda de saknade medlen.

Det gick över ett år innan åklagarmyndigheten började utreda fallet. Vid den här tiden hade Walker tillkännagivit sin kandidatur till guvernör i Wisconsin. Den 5 maj 2010 bad biträdande distriktsåklagaren Bruce Landgraf om befogenhet att inleda en John Doe-utredning om de försvunna medlen. Han bad om John Doe-utredningen för att kunna fastställa varifrån medlen kom (dvs. sponsorer och givare av Operation Freedom-evenemanget). Hans begäran beviljades av domare Neal Nettesheim, som hade utsetts till John Doe I-domare.

Under guvernörsvalskampanjen 2010 utökades John Doe-utredningen flera gånger till att även omfatta en Walker-donator och medlemmar av Walkers personal inom County Executive. Dessa personers hem, kontor och bilar genomsöktes och genomsöktes, och egendom, t.ex. datorer och mobiltelefoner, beslagtogs. Utredningen pågick i tre år och resulterade i fällande domar mot sex personer, varav fyra inte hade någon koppling till de försvunna medel som utredningen baserades på. Meddelandet om anklagelserna mot de sex gjordes i januari 2012, mitt under ett försök att avsätta guvernör Walker på grund av hans stöd för lag 10.

Den 5 juni 2012 hölls återkallelsevalet där man försökte avsätta guvernör Walker (R) från sitt ämbete. Walker vann omvalet med en större marginal än vad han hade gjort när han ursprungligen säkrade ämbetet 2010. I augusti 2012 rullades den första John Doe-utredningen vidare till en andra utredning, John Doe II. Denna utredning byggde på en teori om att guvernör Walkers kampanj olagligt hade samordnat sig med konservativa sociala välfärdsgrupper som hade engagerat sig i frågor under återkallelsevalet.

Den andra John Doe-utredningen sträckte sig över flera grevskap men konsoliderades till en enda utredning som övervakades av en utsedd domare och en särskild åklagare, Francis Schmitz. Under de tidiga morgontimmarna den 3 oktober 2013 utfärdade utredarna husrannsakan i flera hem och begärde ut handlingar från 29 konservativa organisationer. Flera veckor senare, den 25 oktober 2013, lämnade tre måltavlor för stämningarna in ett yrkande om att få stämningarna upphävda. Den domare som övervakade utredningen, domare Gregory Peterson, biföll den motionen i januari 2014 och förklarade att åklagarens teori om brottslig verksamhet i själva verket inte var brottslig enligt Wisconsinsons lagar. Även om Schmitz lämnade in en överklagan till en högre domstol, stoppades utredningen i praktiken.

En rad stämningar lämnades in, en mot John Doe-åklagarna för kränkning av yttrandefriheten och flera andra mot den myndighet som övervakar lagen om kampanjfinansiering, Wisconsinsons Government Accountability Board (GAB), för att ha försökt genomdriva författningsstridiga regler för intresseorganisationer som arbetar med sakfrågor, de regler som åklagarens teori byggde på.

Lagstiftningen av utredningen hamnade så småningom i Wisconsinsons Högsta domstol. Den 16 juli 2015 beslutade Högsta domstolen i ett 4-2 beslut att officiellt stoppa John Doe II-utredningen. Domstolen kombinerade tre fall till ett och avgjorde därmed samtidigt alla tre fallen. I sitt beslut kritiserade Högsta domstolen Schmitz hantering av fallet och förklarade att Chisholms och Schmitz agerande var en kränkning av måltavlornas rätt till politiskt yttrande enligt första tillägget.

Högsta domstolen, som tolkade Wisconsinsins kampanjfinansieringslag, slog fast ”att definitionen av ’politiska syften’ är författningsstridigt överdriven och vag enligt det första tillägget till Förenta staternas författning och artikel 1, avsnitt 3 i Wisconsinsons författning, eftersom språket ’är så svepande att sanktionerna kan tillämpas på författningsmässigt skyddat beteende som staten inte har rätt att reglera.'”

Domstolen noterade att eftersom förespråkande av en fråga ”ligger utanför räckvidden för kapitel 11” var Schmitz teori om olaglig samordning mellan Walkers kampanj och sociala välfärdsgrupper ogiltig. Domstolen förklarade vidare att ”den särskilda åklagarens rättsliga teori saknar stöd i vare sig förnuft eller lag” och förklarade därmed John Doe II-utredningen officiellt avslutad.

Med avseende på de andra två fall som togs upp i domen avslog domstolen Schmitz’ tillsynsyrkande och bekräftade Petersons ursprungliga yrkande om att upphäva stämningsansökningarna. Den beslutade också att John Doe II-domarna, Peterson och Barbara Kluka före honom, inte hade ”brutit mot en tydlig rättslig skyldighet” genom att tillåta att en domare och en särskild åklagare utsågs att leda en John Doe-utredning som omfattade flera distrikt, även om domstolen medgav att ”omständigheterna kring bildandet av John Doe-utredningen väcker allvarliga farhågor.”

I sitt beslut beordrade domstolen att ”allt som samlats in som potentiell bevisning – inklusive tusentals sidor e-post och andra dokument – ska återlämnas och alla kopior förstöras”. Wisconsinsons justitieminister Brad Schimel (R) sade att domstolens beslut ”avslutar ett splittrande kapitel i Wisconsinsons historia.”

WSJ:s inblandning

Den 18 november 2013 publicerade Wall Street Journal en ledare om John Doe-utredningarna med rubriken ”Wisconsin Political Speech Raid”. Eric O’Keefe, en av målen för den andra John Doe-utredningen, trädde fram och berättade om vad han ansåg att utredarna riktade in sig på konservativa organisationer. O’Keefes organisation, Wisconsin Club for Growth (WCFG), var också ett av målen för utredningen. Denna berättelse var den första gången någon av måltavlorna talade offentligt om utredningarna. Wall Street Journal fortsatte att bevaka utredningarna och publicerade flera uppföljande artiklar.

Nyheter

Länken nedan är till de senaste artiklarna i en Google-nyhetssökning på termerna Wall Street Journal. Dessa resultat genereras automatiskt från Google. Ballotpedia kurerar eller godkänner inte dessa artiklar.

Se även

  • News Corp
  • Dow Jones
  • The Wall Street Journal
  • Dow Jones
  • News Corp

Fotnoter

.

v – e

Influencers

Main Influencer Project Badge.png
På delstater
Alabama – Alaska – Arizona – Arkansas – Kalifornien – Colorado – Connecticut – Delaware – Florida – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA Georgia – Hawaii – Idaho – Illinois – Indiana – Iowa – Kansas – Kentucky – Louisiana – Maine – Maryland – Massachusetts – Michigan – Minnesota – Mississippi – Missouri – Montana – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA – USA Nebraska – Nevada – New Hampshire – New Jersey – New Mexico – New York – North Carolina – North Dakota – Ohio – Oklahoma – Oregon – Pennsylvania – Rhode Island – South Carolina – South Dakota – Tennessee – Texas – Utah – Vermont – Virginia – Washington – West Virginia – Wisconsin – Wyoming
Kontakta Ballotpedia-teamet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.