The Wall Street Journal
WSJ Logo.png
Basisfeiten
Locatie: New York, N.Y.
Type: Nieuwsmedia
Topfunctionaris: Gerard Baker, hoofdredacteur
Oprichter(s): Charles Dow, Edward Jones en Charles Bergstresser
Jaar opgericht: 1889
Website: Officiële website

The Wall Street Journal (WSJ) is een krant en nieuwsagentschap gevestigd in New York, N.Y. Het werd in 1889 opgericht door Charles Dow, Edward Jones en Charles Bergstresser. De WSJ is een divisie van Dow Jones, dat momenteel eigendom is van Rupert Murdoch’s News Corp. De krant richt zich vooral op het bedrijfsleven en de economie, maar bestrijkt ook andere nieuwsgebieden.

De WSJ heeft verschillende mediaplatforms, waaronder een dagelijkse gedrukte krant (behalve zondag), webtoegang, tablet- en smartphone-app-edities. Volgens het Pew Research Center heeft de krant van maandag tot en met vrijdag een oplage van 2,2 miljoen. De krant heeft ook internationale edities in Azië, Europa, India, Latijns-Amerika en Brazilië.

Achtergrond

The Wall Street Journal (WSJ) werd opgericht in 1889 en drukte zijn eerste editie op 8 juli 1889. Het werd opgericht door Charles Dow, Edward Jones en Charles Bergstresser in New York als een manier om nieuws te brengen aan de Wall Street Stock Exchange. De journalisten Dow en Jones sloten zich in 1889 aan bij financier Bergstresser. De drie mannen zagen dat er een leemte was in de berichtgeving over financieel nieuws en begonnen hun nieuwsbedrijf in de kelder van een snoepwinkel in Manhattan. Hieronder volgt een korte tijdlijn van de geschiedenis van de WSJ.

Tijdlijn van de WSJ

  • 1882: De WSJ begint als korte nieuwsberichten die de hele dag door met de hand worden bezorgd op de beursvloer.
  • 1889: De eerste officiële gepubliceerde editie van de WSJ werd gedrukt als een middagkrant, verkocht voor twee cent.
  • 1902: Clarence Barron kocht de WSJ.
  • 1926: Dow Jones bouwde een gemotoriseerde ticker, waardoor de WSJ het nieuws gemakkelijker en sneller kon brengen.
  • 1934: Bernard Kilgore creëerde een column met de titel What’s News, die tot de eerste columns behoorde waarin nieuwsberichten werden samengevat.
  • 1962: De oplage steeg toen Dow Jones microgolftechnologie begon te gebruiken om krantenpagina’s per facsimile over grote afstanden te reproduceren.
  • 1966: De WSJ, onder Kilgore als managing editor, had zijn oplage verhoogd van 33.000 in 1941 tot 1,1 miljoen in 1966.
  • 1967: Dow Jones en de WSJ breidden internationaal uit.
  • 1995: WSJ.com gelanceerd.
  • 2007: Rupert Murdoch’s News Corp koopt de Dow Jones en alle bedrijven van de Dow Jones, waaronder de WSJ.
  • 2008: De WSJ lanceerde WSJ Magazine, een lifestyle magazine dat een nieuwe dimensie wilde geven aan de zakelijke en economische inhoud van de krant.
  • 2011: WSJ Live gelanceerd, een initiatief voor videonieuwsverslaggeving.

Charles Dow, medeoprichter van The Wall Street Journal.

Murdoch’s aankoop van de Dow Jones bracht een aanzienlijke verandering in de inhoud van de WSJ. De berichtgeving over internationale zaken nam met zeven procent toe en de berichtgeving over het bedrijfsleven daalde met zestien procent; de politiek ging van bijna vijf procent naar ongeveer achttien procent van de inhoud van de krant. Een andere verandering onder leiding van Murdoch was het afscheid van de kenmerkende voorpagina van de WSJ, die vanaf het begin bestond uit kolommen drukwerk, en de introductie van grote foto’s. Deels zijn deze veranderingen toe te schrijven aan Murdochs wens om te wedijveren met The New York Times. In 2010 introduceerde de WSJ Greater New York, dat zich richtte op regionaal nieuws.

Murdoch’s aankoop van de WSJ heeft enige kritiek geoogst; Joe Nocera van The New York Times schreef in 2011: “The Journal werd veranderd in een propaganda-vehikel voor de conservatieve opvattingen van de eigenaar.”

In 2011 was News Corp betrokken bij een onderzoek naar telefoonhacking door het Amerikaanse ministerie van Justitie. De WSJ was de eerste die verslag deed van het verhaal, waarbij het moederbedrijf betrokken was. Het onderzoek betrof het hacken van de voicemails van de slachtoffers van 11 september door medewerkers van News Corp. De WSJ was niet bij het incident betrokken, maar David Folkenflik van NPR betoogde in zijn boek Murdoch’s World dat redacteuren probeerden de berichtgeving van de WSJ over het incident te belemmeren. De WSJ gaf een persverklaring uit waarin stond dat ze het verhaal niet alleen hadden behandeld, maar dat ze dat “uitgebreid en agressief” hadden gedaan.

Statistieken

Eerste nummer van The Wall Street Journal, 8 juli 1889.

Hieronder volgt een kort overzicht van de oplage en demografische informatie voor de WSJ.

Stats on the WSJ

  • Oplage
    • Print: #2 met 1.35 miljoen, uit de schappen en 1.14 miljoen, abonnement (per mei, 2015)
    • Digitaal: 648.000 digitale abonnementen (per mei, 2015); #1 met 115.890 betaalde tablet edities (per 30 september, 2014); #1 met 61.562 betaalde mobiele editie (per 30 september, 2014)
  • Demografische gegevens
    • Leeftijd: 18-29 jarigen: 24%; 30-49: 40%; 50-64: 19%; 65+: 15% (per september, 2012)
    • Geslacht: Man: 71%; Vrouw: 29% (stand september 2012)
    • Opleiding: College grad. en post-grad.: 56%; some college: 27%; H.S. of minder: 16% (per september, 2012)
    • Inkomen: $75k+: 38%; $30k-$74.999: 31%; minder dan $30k: 20% (per september, 2012)

John Doe onderzoeken

Zie ook: John Doe-onderzoeken in verband met Scott Walker

Achtergronden

Twee John Doe-onderzoeken werden gestart door Milwaukee County District Attorney John Chisholm (D) naar de activiteiten van medewerkers en medewerkers van Gov. Scott Walker (R). Deze onderzoeken en de gebeurtenissen eromheen zijn beschreven als “de meest tumultueuze politieke gebeurtenissen in Wisconsin in generaties – misschien wel in de geschiedenis.”

Het eerste onderzoek, John Doe I, werd gestart nadat Walker-helper Darlene Wink merkte dat er geld ontbrak van het geld dat was ingezameld door Operation Freedom, een liefdadigheidsevenement voor veteranen dat Walker jaarlijks organiseerde. Het kantoor van Walker droeg de zaak over aan het Openbaar Ministerie van Milwaukee County om het ontbrekende geld te onderzoeken.

Er ging meer dan een jaar voorbij voordat het Openbaar Ministerie de zaak begon te onderzoeken. Tegen die tijd had Walker zijn kandidatuur voor gouverneur van Wisconsin aangekondigd. Op 5 mei 2010 vroeg Assistant District Attorney Bruce Landgraf toestemming om een John Doe onderzoek naar de vermiste fondsen te starten. Hij vroeg om de John Doe in de veronderstelling dat hij wilde bepalen waar de fondsen vandaan kwamen (d.w.z. sponsors en donoren van het Operation Freedom Event). Zijn verzoek werd ingewilligd door rechter Neal Nettesheim, die was benoemd tot de John Doe I-rechter.

Tijdens de gouverneurscampagne van 2010 werd het John Doe-onderzoek meerdere malen uitgebreid met een Walker-donateur en leden van Walker’s county executive-medewerkers. De huizen, kantoren en auto’s van deze mensen werden overvallen en doorzocht, en eigendommen, zoals computers en mobiele telefoons, werden in beslag genomen. Het onderzoek duurde drie jaar en resulteerde in de veroordeling van zes mensen, van wie er vier niets te maken hadden met de verdwenen fondsen waarop het onderzoek was gebaseerd. De aanklachten tegen de zes werden bekendgemaakt in januari 2012, in het midden van een poging om Gov. Walker af te zetten vanwege zijn steun voor Act 10.

Op 5 juni 2012 werden de afzettingsverkiezingen gehouden in een poging om Gov. Walker (R) uit zijn ambt te ontzetten. Walker won de herverkiezing met een grotere marge dan hij had toen hij het ambt aanvankelijk veiligstelde in 2010. In augustus 2012 werd het eerste John Doe-onderzoek omgezet in een tweede onderzoek, John Doe II. Dit onderzoek was gebaseerd op een theorie dat de campagne van gouverneur Walker illegaal had gecoördineerd met conservatieve sociale welzijnsgroepen die zich hadden beziggehouden met issue advocacy tijdens de herroepingsverkiezingen.

Het tweede John Doe-onderzoek strekte zich uit over meerdere districten, maar werd geconsolideerd in één onderzoek, onder toezicht van een benoemde rechter en een speciale aanklager, Francis Schmitz. Tijdens de vroege ochtenduren van 3 oktober 2013, voerden onderzoekers huiszoekingsbevelen uit in verschillende huizen en dagvaardden ze gegevens van 29 conservatieve organisaties. Enkele weken later, op 25 oktober 2013, dienden drie doelwitten van de dagvaardingen een motie in om de dagvaardingen nietig te laten verklaren. De rechter die toezicht hield op het onderzoek, rechter Gregory Peterson, wees die motie in januari 2014 toe en verklaarde dat de theorie van de aanklager over criminele activiteiten in feite niet strafbaar was volgens de wetten van Wisconsin. Hoewel Schmitz beroep instelde bij een hogere rechtbank, werd het onderzoek effectief gestagneerd.

Een reeks rechtszaken werd ingediend, één tegen de John Doe-aanklagers voor een schending van de vrije meningsuiting en verschillende andere tegen het agentschap dat toezicht houdt op de wetgeving inzake campagnefinanciering, de Wisconsin Government Accountability Board (GAB), voor het proberen om ongrondwettelijke voorschriften van issue advocacy-groepen af te dwingen, de voorschriften waarop de theorie van de aanklager was gebaseerd.

De rechtmatigheid van het onderzoek ging uiteindelijk naar het Hooggerechtshof van Wisconsin. Op 16 juli 2015 oordeelde het Hooggerechtshof in een 4-2 beslissing om het John Doe II-onderzoek officieel stop te zetten. Het hof voegde drie zaken samen tot één en deed daarmee gelijktijdig uitspraak in alle drie de zaken. In zijn uitspraak bekritiseerde het Hooggerechtshof de behandeling van de zaak door Schmitz en verklaarde dat de acties van Chisholm en Schmitz schendingen waren van de First Amendment-rechten van de doelwitten op politieke meningsuiting.

Het Hooggerechtshof oordeelde bij de interpretatie van de campagnefinancieringswet van Wisconsin “dat de definitie van ‘politieke doeleinden’ ongrondwettelijk te ruim en vaag is onder het Eerste Amendement van de Grondwet van de Verenigde Staten en Artikel 1, Sectie 3 van de Grondwet van Wisconsin, omdat de taal “zo ruim is dat de sancties kunnen worden toegepast op grondwettelijk beschermd gedrag dat de staat niet mag reguleren.

Het hof merkte op dat aangezien issue advocacy “buiten het bereik van Ch. 11 valt,” Schmitz’s theorie van illegale coördinatie tussen Walker’s campagne en sociale welzijnsgroepen ongeldig was. De rechtbank verklaarde verder dat “de juridische theorie van de speciale aanklager niet wordt ondersteund door de rede of het recht,” en verklaarde daarmee een officieel einde aan het John Doe II onderzoek.

Met betrekking tot de andere twee zaken die in de uitspraak aan de orde kwamen, ontkende de rechtbank Schmitz’s rechterlijk bevel en bevestigde Peterson’s oorspronkelijke motie om de dagvaardingen nietig te verklaren. Het Hof oordeelde ook dat de John Doe II rechters, Peterson en Barbara Kluka voor hem, geen “duidelijke wettelijke plicht hadden geschonden” door de benoeming van één rechter en één speciale aanklager toe te staan om een multi-county John Doe voor te zitten, hoewel het Hof wel toegaf “dat de omstandigheden rond de vorming van het John Doe onderzoek ernstige zorgen baren.”

In zijn uitspraak beval het Hof dat “alles wat als potentieel bewijs is verzameld – inclusief duizenden pagina’s e-mails en andere documenten – moet worden teruggegeven en alle kopieën moeten worden vernietigd.” Advocaat-generaal Brad Schimel (R) van Wisconsin zei dat de beslissing van het hof “een splijtzwam hoofdstuk in de geschiedenis van Wisconsin afsluit.”

WSJ’s betrokkenheid

Op 18 november 2013 publiceerde de Wall Street Journal een redactioneel artikel over de John Doe-onderzoeken, met als kop: “Wisconsin Political Speech Raid.” Eric O’Keefe, een van de doelwitten van het tweede John Doe-onderzoek, kwam naar voren om te vertellen over wat hij beschouwde als het richten van conservatieve organisaties door de onderzoekers. O’Keefe’s organisatie, de Wisconsin Club for Growth (WCFG), was ook een van de doelwitten van het onderzoek. Dit verhaal was de eerste keer dat een van de doelwitten in het openbaar sprak over de onderzoeken. De Wall Street Journal bleef de onderzoeken verslaan en publiceerde verschillende vervolgartikelen.

Recent news

De link hieronder is naar de meest recente verhalen in een Google-nieuws zoekopdracht voor de termen Wall Street Journal. Deze resultaten zijn automatisch gegenereerd door Google. Ballotpedia stelt deze artikelen niet samen en keurt ze ook niet goed.

Zie ook

  • News Corp
  • Dow Jones
  • The Wall Street Journal
  • Dow Jones
  • News Corp

Footnotes

v – e

Influencers

Main Influencer Project Badge.png
Per staat
Alabama – Alaska – Arizona – Arkansas – California – Colorado – Connecticut – Delaware – Florida – Georgia – Hawaii – Idaho – Illinois – Indiana – Iowa – Kansas – Kentucky – Louisiana – Maine – Maryland – Massachusetts – Michigan – Minnesota – Mississippi – Missouri – Montana – Nebraska – Nevada – New Hampshire – New Jersey – New Mexico – New York – North Carolina – North Dakota – Ohio – Oklahoma – Oregon – Pennsylvania – Rhode Island – South Carolina – South Dakota – Tennessee – Texas – Utah – Vermont – Virginia – Washington – West Virginia – Wisconsin – Wyoming
Contacteer het Ballotpedia-team

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.