The Wall Street Journal
WSJ Logo.png
Basic facts
Location: New York, N.Y.
Típus: Hírmédia
Felső vezető: Gerard Baker, főszerkesztő
Az alapító(k): Charles Dow, Edward Jones és Charles Bergstresser
Az alapítás éve: 1889
Honlap: Hivatalos honlap

A Wall Street Journal (WSJ) egy New York-i székhelyű újság és hírügynökség.Y. 1889-ben alapította Charles Dow, Edward Jones és Charles Bergstresser. A WSJ a Dow Jones részlege, amely jelenleg Rupert Murdoch News Corp. tulajdonában van. A lap elsődleges fókusza az üzleti és gazdasági témák, de a hírek más területeivel is foglalkozik.

A WSJ több médiaplatformmal rendelkezik, beleértve a napi nyomtatott lapot (a vasárnap kivételével), a webes hozzáférést, a táblagépes és okostelefonos applikációk kiadásait. A Pew Research Center szerint a lap hétfőtől péntekig 2,2 milliós példányszámmal rendelkezik. A lapnak nemzetközi kiadásai is vannak Ázsiában, Európában, Indiában, Latin-Amerikában és Brazíliában.

Háttér

A Wall Street Journal (WSJ) 1889-ben alakult, első számát 1889. július 8-án nyomtatta ki. Charles Dow, Edward Jones és Charles Bergstresser alapította New Yorkban, hogy a Wall Street-i tőzsde híreit szállítsa. Dow és Jones újságírók 1889-ben csatlakoztak a pénzember Bergstresserhez. A három férfi látta, hogy hiány van a pénzügyi hírek közlésében, és egy alsó-manhattani édességbolt pincéjében kezdték meg hírüzletüket. Az alábbiakban a WSJ történetének rövid idővonala olvasható.

A WSJ idővonala

  • 1882: A WSJ rövid hírlevelek formájában indul, amelyeket a tőzsdén kézzel kézbesítenek a nap folyamán.
  • 1889: A WSJ első hivatalos kiadása délutáni lapként jelent meg, két centért árulták.
  • 1902: Clarence Barron megvásárolta a WSJ-t.
  • 1926: A Dow Jones motoros ketyerét épített, ami lehetővé tette, hogy a WSJ könnyebben és gyorsabban tudjon híreket közölni.
  • 1934: Bernard Kilgore létrehozta a What’s News című rovatot, amely az első hírösszefoglaló rovatok közé tartozott.
  • 1962: A példányszám növekedett, amikor a Dow Jones elkezdte használni a mikrohullámú technológiát az újságoldalak nagy távolságokra történő telefaxos sokszorosítására.
  • 1966: A WSJ Kilgore ügyvezető szerkesztő vezetésével az 1941-es 33 000-ről 1966-ban 1,1 millióra növelte példányszámát.
  • 1967: A Dow Jones és a WSJ nemzetközileg is terjeszkedett.
  • 1995: A WSJ.com elindult.
  • 2007: Rupert Murdoch’s News Corp megvásárolta a Dow Jones-t és a Dow Jones összes vállalatát, beleértve a WSJ-t is.
  • 2008: A WSJ elindította a WSJ Magazine-t, egy életmódmagazint, amely a lap üzleti és gazdasági tartalmának új dimenzióját igyekezett bevezetni.
  • 2011: Elindult a WSJ Live, egy videós hírközlő kezdeményezés.

Charles Dow, a The Wall Street Journal társalapítója.

Murdoch megvásárlása a Dow Jones-tól jelentős tartalmi változást hozott a WSJ számára. A lap nemzetközi ügyekről szóló tudósításai hét százalékkal nőttek, az üzleti tudósítások 16 százalékkal csökkentek; a politika közel öt százalékról mintegy 18 százalékot tett ki az újság tartalmának. Egy másik változás Murdoch vezetése alatt az volt, hogy a WSJ jellegzetes címlapjától, amely a kezdetektől fogva nyomtatott oszlopokból állt, eltértek a nagyméretű fotók bevezetésére. Ezeket a változásokat részben Murdoch azon törekvésének tulajdonították, hogy a The New York Times riválisa legyen. 2010-ben a WSJ bevezette a Greater New Yorkot, amely a regionális hírekre összpontosított.

Murdoch megvásárlása a WSJ-t némi kritikát váltott ki; Joe Nocera a The New York Times-tól 2011-ben azt írta: “A Journal a tulajdonos konzervatív nézeteinek propagandaeszközévé vált.”

2011-ben a News Corp. érintett volt az amerikai igazságügyi minisztérium által folytatott telefonhacking-vizsgálatban. A WSJ elsőként számolt be a történetről, amely anyavállalatát érintette. A nyomozás során a News Corp alkalmazottai feltörték a szeptember 11-i áldozatok hangpostáját. A WSJ nem volt érintett az ügyben, de David Folkenflik, az NPR munkatársa Murdoch’s World című könyvében azt állította, hogy a szerkesztők megpróbálták megakadályozni a WSJ tudósítását az esetről. A WSJ sajtónyilatkozatot adott ki, amelyben kijelentette, hogy nemcsak hogy tudósítottak a történetről, hanem “széleskörűen és agresszíven”.”

Statisztika

A The Wall Street Journal első száma, 1889. július 8.

Az alábbiakban röviden áttekintjük a WSJ példányszámát és demográfiai adatait.

Statisztikák a WSJ-ről

  • példányszám
    • Print: #2 1,35 millióval, a polcról és az 1.14 millió, előfizetéssel (2015 májusától)
    • Digitális: 648.000 digitális előfizetéssel (2015 májusától); #1 115.890 fizetős tablet kiadással (2014. szeptember 30-tól); #1 61.562 fizetős mobil kiadással (2014. szeptember 30-tól)
  • Demográfia
    • Életkor: Férfiak: 71%; Nők: 29% (2012 szeptemberétől)
    • Iskolai végzettség: Főiskolai végzettség: 56%; néhány főiskola: 27%; középiskola vagy annál kevesebb: 16% (2012 szeptemberétől)
    • Jövedelem: $75k+: 38%; $30k-$74,999: 31%; kevesebb mint $30k: 20% (2012 szeptemberétől)

John Doe vizsgálatok

Lásd még: Scott Walkerrel kapcsolatos John Doe vizsgálatok

Háttér

Két John Doe vizsgálatot indított John Chisholm (D) Milwaukee megyei kerületi ügyész Scott Walker kormányzó (R) munkatársainak és munkatársainak tevékenységével kapcsolatban. Ezeket a nyomozásokat és a körülöttük zajló eseményeket úgy jellemezték, mint “a legzavarosabb politikai eseményeket Wisconsinban generációk óta – talán a történelemben”.

Az első vizsgálat, a John Doe I. azután indult, hogy Walker segítője, Darlene Wink észrevette, hogy pénzeszközök hiányoznak az Operation Freedom, a veteránok számára szervezett jótékonysági rendezvényen gyűjtött pénzből, amelynek Walker évente házigazdája volt. Walker hivatala átadta az ügyet a Milwaukee megyei ügyészségnek, hogy vizsgálja ki a hiányzó pénzeket.

Több mint egy év telt el, mire az ügyészség megkezdte a nyomozást az ügyben. Ekkorra Walker már bejelentette jelöltségét Wisconsin állam kormányzójává. 2010. május 5-én Bruce Landgraf helyettes kerületi ügyész engedélyt kért arra, hogy John Doe nyomozást indíthasson az eltűnt pénzeszközök ügyében. A John Doe vizsgálatot azzal a céllal kérte, hogy megállapítsa, honnan származnak a pénzeszközök (azaz az Operation Freedom rendezvény szponzorai és adományozói). Kérését Neal Nettesheim bíró, akit a John Doe I. bírónak neveztek ki, teljesítette.

A 2010-es kormányzóválasztási kampány során a John Doe-vizsgálatot többször is kiterjesztették egy Walker-adományozóra és Walker megyei végrehajtó személyzetének tagjaira. Ezeknek az embereknek az otthonában, irodáiban és autóiban házkutatást tartottak, és lefoglalták a tulajdonukat, például számítógépeket és mobiltelefonokat. A nyomozás három évig tartott, és hat ember elítélését eredményezte, akik közül négynek nem volt köze a nyomozás alapjául szolgáló hiányzó pénzeszközökhöz. A hat személy elleni vádak bejelentésére 2012 januárjában került sor, a Walker kormányzó visszahívására irányuló törekvések közepette, mivel támogatta a 10. törvényt.

2012. június 5-én tartották meg a Walker (R) kormányzó hivatalából való elmozdítására irányuló visszahívási választást. Walker nagyobb különbséggel nyerte meg az újraválasztást, mint amikor eredetileg 2010-ben biztosította a hivatalát. 2012 augusztusában az első John Doe-vizsgálatból egy második, John Doe II nevű vizsgálatot indítottak. Ez a nyomozás azon az elméleten alapult, hogy Walker kormányzó kampánya törvénytelenül egyeztetett konzervatív szociális jóléti csoportokkal, amelyek a visszahívási választások során problémákat népszerűsítettek.

A második John Doe-vizsgálat több megyére terjedt ki, de egyetlen nyomozásba tömörítették, amelyet egy kinevezett bíró és egy különleges ügyész, Francis Schmitz felügyelt. 2013. október 3-án a kora reggeli órákban a nyomozók házkutatási parancsot adtak ki több otthonra, és 29 konzervatív szervezettől kértek be iratokat. Néhány héttel később, 2013. október 25-én az idézések három célpontja indítványt nyújtott be az idézések visszavonására. A nyomozást felügyelő bíró, Gregory Peterson bíró 2014 januárjában helyt adott ennek a kérelemnek, kijelentve, hogy az ügyész elmélete a bűncselekményről a wisconsini törvények értelmében valójában nem bűncselekmény. Bár Schmitz fellebbezést nyújtott be egy magasabb bírósághoz, a nyomozás gyakorlatilag megrekedt.

Egy sor pert indítottak, egyet a John Doe ügyészek ellen a szólásszabadság megsértése miatt, több másikat pedig a kampányfinanszírozási törvényt felügyelő ügynökség, a Wisconsin Government Accountability Board (GAB) ellen, mert az megpróbált alkotmányellenes szabályozást érvényesíteni a kérdéseket támogató csoportokra vonatkozóan, azokat a szabályokat, amelyekre az ügyész elmélete épült.

A nyomozás jogszerűsége végül a Wisconsini Legfelsőbb Bíróság elé került. A Legfelsőbb Bíróság 2015. július 16-án 4-2 arányban úgy döntött, hogy hivatalosan leállítja a John Doe II vizsgálatot. A bíróság három ügyet egyesített egybe, így egyszerre döntött mindháromról. Döntésében a Legfelsőbb Bíróság bírálta Schmitznek az ügy kezelését, és kijelentette, hogy Chisholm és Schmitz intézkedései sértették a célszemélyek politikai véleménynyilvánításhoz való első alkotmánymódosítási jogát.

A Legfelsőbb Bíróság a wisconsini kampányfinanszírozási törvényt értelmezve kimondta, hogy “a “politikai célok” meghatározása alkotmányellenesen túlterjedt és homályos az Egyesült Államok alkotmányának első kiegészítése és a wisconsini alkotmány 1. cikkének 3. szakasza alapján, mivel a megfogalmazása “olyan átfogó, hogy szankciói olyan alkotmányosan védett magatartásokra is alkalmazhatók, amelyeket az állam nem szabályozhat.'”

A bíróság megjegyezte, hogy mivel az ügyek támogatása “kívül esik a 11. törvénycikk hatókörén”, Schmitz elmélete a Walker kampánya és a szociális jóléti csoportok közötti illegális koordinációról érvénytelen. A bíróság továbbá kijelentette, hogy “a különleges ügyész jogi elméletét sem az észérvek, sem a jog nem támasztja alá”, és ezzel hivatalosan befejezettnek nyilvánította a John Doe II vizsgálatot.

A határozatban tárgyalt másik két ügyet illetően a bíróság elutasította Schmitz felügyeleti végzést, és megerősítette Peterson eredeti kérelmét az idézések visszavonására. Azt is kimondta, hogy a John Doe II bírái, Peterson és előtte Barbara Kluka, nem “sértettek meg egyszerű jogi kötelezettséget” azzal, hogy engedélyezték egy bíró és egy különleges ügyész kinevezését egy több megyére kiterjedő John Doe vizsgálat vezetésére, bár a bíróság elismerte, hogy “a John Doe vizsgálat kialakításának körülményei komoly aggályokat vetnek fel.”

A bíróság ítéletében elrendelte, hogy “mindent, amit potenciális bizonyítékként összegyűjtöttek – beleértve több ezer oldalnyi e-mailt és más dokumentumot – vissza kell szolgáltatni, és minden másolatot meg kell semmisíteni”. Brad Schimel (R) wisconsini főügyész szerint a bíróság döntése “lezárja Wisconsin történelmének egy megosztó fejezetét.”

WSJ részvétele

A Wall Street Journal 2013. november 18-án szerkesztőségi cikket közölt a John Doe-vizsgálatokról “Wisconsini politikai beszédes razzia” címmel. Eric O’Keefe, a második John Doe vizsgálat egyik célpontja jelentkezett, hogy beszámoljon arról, hogy szerinte a nyomozók konzervatív szervezeteket vettek célba. O’Keefe szervezete, a Wisconsin Club for Growth (WCFG) szintén a nyomozás egyik célpontja volt. Ez a történet volt az első alkalom, hogy a célpontok bármelyike nyilvánosan beszélt a vizsgálatokról. A Wall Street Journal továbbra is foglalkozott a vizsgálatokkal, és több nyomon követő cikket is közölt.

Újabb hírek

Az alábbi link a Wall Street Journal kifejezésekre a Google hírkeresőjében található legfrissebb történetekre mutat. Ezeket az eredményeket a Google automatikusan generálja. A Ballotpedia nem gondozza vagy támogatja ezeket a cikkeket.

See also

  • News Corp
  • Dow Jones
  • The Wall Street Journal
  • Dow Jones
  • News Corp

Footnotes

v – e

Befolyásolók

Influencer Project jelvény.png
Államonként
Alabama – Alaszka – Arizona – Arkansas – Kalifornia – Colorado – Connecticut – Delaware – Florida -. Georgia – Hawaii – Idaho – Illinois – Indiana – Iowa – Kansas – Kentucky – Louisiana – Maine – Maryland – Massachusetts – Michigan – Minnesota – Mississippi – Missouri – Montana – Nebraska – Nevada – New Hampshire – New Jersey – New Mexico – New York – Észak-Karolina – Észak-Dakota – Ohio – Oklahoma – Oregon – Pennsylvania – Rhode Island – Dél-Karolina – Dél-Dakota – Tennessee – Texas – Utah – Vermont – Virginia – Washington – West Virginia – Wisconsin – Wyoming
Kapcsolat a Ballotpedia csapatával

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.