The Wall Street Journal
WSJ Logo.png
Základní fakta
Místo: New York, N.Y.
Typ: Zpravodajská média
Nejvyšší představitel: Gerard Baker, šéfredaktor
Zakladatelé: Charles Dow, Edward Jones a Charles Bergstresser
Rok založení: 1889
Webové stránky: Oficiální webové stránky

The Wall Street Journal (WSJ) jsou noviny a zpravodajská agentura se sídlem v New Yorku.Y. Založili jej v roce 1889 Charles Dow, Edward Jones a Charles Bergstresser. WSJ je divizí společnosti Dow Jones, kterou v současné době vlastní News Corp Ruperta Murdocha. Noviny se zaměřují především na obchod a ekonomiku, ale věnují se i dalším oblastem zpravodajství.

The WSJ má několik mediálních platforem, včetně denního tištěného vydání (kromě neděle), webového přístupu, vydání pro tablety a aplikace pro chytré telefony. Podle Pew Research Center má list od pondělí do pátku náklad 2,2 milionu výtisků. Noviny mají také mezinárodní vydání v Asii, Evropě, Indii, Latinské Americe a Brazílii.

Pozadí

The Wall Street Journal (WSJ) byl založen v roce 1889 a své první vydání vytiskl 8. července 1889. Založili jej Charles Dow, Edward Jones a Charles Bergstresser v New Yorku jako prostředek k doručování zpráv na burzu na Wall Street. Novináři Dow a Jones se v roce 1889 připojili k finančníkovi Bergstresserovi. Tito tři muži viděli, že ve zpravodajství o finančních událostech je mezera, a začali podnikat ve sklepě obchodu s cukrovinkami na dolním Manhattanu. Níže uvádíme stručnou časovou osu historie WSJ.

Časová osa WSJ

  • 1882: WSJ začíná vycházet jako stručné zpravodajské zprávy, které byly po celý den ručně doručovány na burzovní parket.
  • 1889: První oficiální publikované vydání WSJ bylo vytištěno jako odpolední noviny a prodávalo se za dva centy.
  • 1902: Clarence Barron koupil WSJ.
  • 1926: Dow Jones sestrojil motorizovaný ticker, který umožnil WSJ snadnější a rychlejší získávání zpráv.
  • 1934: Bernard Kilgore vytvořil sloupek s názvem What’s News, který byl jedním z prvních sloupků shrnujících stručné zprávy.
  • 1962: Náklad se zvýšil, když společnost Dow Jones začala používat mikrovlnnou technologii k reprodukci novinových stránek faksimile na velké vzdálenosti.
  • 1966: WSJ pod vedením Kilgorea jako šéfredaktora zvýšil svůj náklad z 33 000 v roce 1941 na 1,1 milionu v roce 1966.
  • 1967: Dow Jones a WSJ expandovaly do zahraničí.
  • 1995: spuštěn web WSJ.com.
  • 2007: News Corp Ruperta Murdocha koupila Dow Jones a všechny jeho společnosti včetně WSJ.
  • 2008: WSJ uvedl na trh WSJ Magazine, lifestylový časopis, který se snažil vnést do obchodního a ekonomického obsahu novin nový rozměr.
  • 2011: WSJ Live, iniciativa zaměřená na videozpravodajství.

Charles Dow, spoluzakladatel The Wall Street Journal.

Murdochova koupě Dow Jones přinesla WSJ významné změny v obsahu. Zpravodajství o mezinárodních záležitostech se v deníku zvýšilo o sedm procent a zpravodajství o obchodních záležitostech kleslo o 16 procent; podíl politiky se zvýšil z téměř pěti procent na přibližně 18 procent obsahu novin. Další změnou pod Murdochovým vedením byl odklon od charakteristické titulní strany WSJ, kterou od jejího vzniku tvořily sloupce tisku, k zavedení velkých fotografií. Tyto změny byly částečně přičítány Murdochově touze konkurovat deníku The New York Times. V roce 2010 WSJ představil Greater New York, který se zaměřoval na regionální zprávy.

Murdochova koupě WSJ si vysloužila určitou kritiku; Joe Nocera z The New York Times v roce 2011 napsal: „

V roce 2011 byla společnost News Corp zapojena do vyšetřování hackerských útoků na telefony, které provedlo americké ministerstvo spravedlnosti. WSJ jako první informoval o příběhu, který se týkal jeho mateřské společnosti. Vyšetřování se týkalo nabourání se do hlasových schránek patřících obětem 11. září zaměstnanci společnosti News Corp. WSJ se na incidentu nepodílel, ale David Folkenflik z NPR ve své knize Murdochův svět tvrdil, že se redaktoři pokoušeli bránit WSJ v informování o incidentu. WSJ vydal tiskové prohlášení, v němž uvedl, že o příběhu nejen informoval, ale že tak činil „rozsáhle a agresivně“.

Statistika

První číslo The Wall Street Journal, 8. července 1889.

Níže je uveden stručný přehled nákladu a demografických údajů o WSJ.

Statistiky o WSJ

  • Náklad
    • Tisk: #S 1,35 milionu výtisků mimo regál a 1.14 milionů, předplatné (ke květnu 2015)
    • Digitální: 648 000 digitálních předplatných (ke květnu 2015); #1 se 115 890 placenými vydáními pro tablety (k 30. září 2014); #1 s 61 562 placenými vydáními pro mobilní zařízení (k 30. září 2014)
  • Demografické údaje
    • Věk: 18-29 let: 24 %; 30-49 let: 40 %; 50-64 let: 19 %; 65+: 15 % (k září 2012)
    • Pohlaví:
    • Vzdělání: Muži: 71 %; Ženy: 29 % (k září 2012)
    • Vzdělání: Vysokoškolské a postgraduální: 56 %; nějaká vysoká škola: 27 %; střední škola nebo méně: 16 % (k září 2012)
    • Příjem: 75 tisíc dolarů a více: 38 %; 30 tisíc dolarů – 74 999 dolarů: 31 %; méně než 30 tisíc dolarů: 20 % (k září 2012)

Vyšetřování Johna Doea

Viz také: Vyšetřování Johna Doea: John Doe vyšetřování týkající se Scotta Walkera

Odůvodnění

Dvě John Doe vyšetřování zahájil okresní prokurátor v Milwaukee John Chisholm (D), která se týkala činnosti zaměstnanců a spolupracovníků guvernéra Scotta Walkera (R). Tato vyšetřování a události kolem nich byly popsány jako „nejbouřlivější politické události ve Wisconsinu za celé generace – možná i za celou historii“.

První vyšetřování, John Doe I, bylo zahájeno poté, co si Walkerova asistentka Darlene Winková všimla, že z peněz vybraných v rámci Operace svoboda, charitativní akce pro veterány, kterou Walker každoročně pořádal, chybí finanční prostředky. Walkerova kancelář předala případ úřadu státního zástupce okresu Milwaukee, aby chybějící prostředky vyšetřil.

Než úřad státního zástupce začal případ vyšetřovat, uplynul více než rok. V té době Walker oznámil svou kandidaturu na guvernéra státu Wisconsin. Dne 5. května 2010 požádal asistent okresního prokurátora Bruce Landgraf o pověření zahájit vyšetřování chybějících finančních prostředků John Doe. Požádal o Johna Doeho s předpokladem, že zjistí, odkud finanční prostředky pocházely (tj. sponzoři a dárci akce Operation Freedom). Jeho žádosti vyhověl soudce Neal Nettesheim, který byl jmenován soudcem John Doe I.

V průběhu guvernérské kampaně v roce 2010 bylo vyšetřování John Doe několikrát rozšířeno o Walkerova dárce a členy Walkerova okresního vedení. V domech, kancelářích a autech těchto osob byly provedeny razie a prohlídky a byl zabaven majetek, například počítače a mobilní telefony. Vyšetřování trvalo tři roky a vyústilo v odsouzení šesti osob, z nichž čtyři neměly vztah k chybějícím finančním prostředkům, na nichž bylo vyšetřování založeno. Oznámení o obvinění těchto šesti osob bylo učiněno v lednu 2012, uprostřed snahy o odvolání guvernéra Walkera kvůli jeho podpoře zákona 10.

Dne 5. června 2012 se konaly odvolávací volby, které se pokoušely odvolat guvernéra Walkera (R) z funkce. Walker zvítězil ve volbách s větším náskokem než při původním zajištění úřadu v roce 2010. V srpnu 2012 bylo první vyšetřování Johna Doea přetaveno v druhé vyšetřování, John Doe II. Toto vyšetřování bylo založeno na teorii, že kampaň guvernéra Walkera byla nezákonně koordinována s konzervativními sociálními skupinami, které se během voleb o odvolání zapojily do propagace témat.

Druhé vyšetřování John Doe zahrnovalo více okresů, ale bylo sloučeno do jednoho vyšetřování, na které dohlížel jmenovaný soudce a jeden zvláštní prokurátor, Francis Schmitz. Během časných ranních hodin 3. října 2013 vyšetřovatelé vydali příkazy k domovním prohlídkám v několika domech a vyžádali si záznamy od 29 konzervativních organizací. O několik týdnů později, 25. října 2013, podaly tři cíle předvolání návrh na jejich zrušení. Soudce Gregory Peterson, který na vyšetřování dohlížel, tomuto návrhu v lednu 2014 vyhověl s tím, že teorie státního zástupce o trestné činnosti ve skutečnosti není podle wisconsinských zákonů trestná. Ačkoli Schmitz podal odvolání k vyššímu soudu, vyšetřování bylo fakticky zastaveno.

Byla podána řada žalob, jedna proti prokurátorům John Doe za porušení svobody projevu a několik dalších proti agentuře, která dohlíží na zákon o financování volebních kampaní, Wisconsin Government Accountability Board (GAB), za to, že se snaží prosadit protiústavní předpisy o skupinách prosazujících témata, tedy předpisy, na nichž byla založena teorie prokurátora.

Zákonnost vyšetřování se nakonec dostala před Nejvyšší soud Wisconsinu. Dne 16. července 2015 Nejvyšší soud rozhodl v poměru 4:2 a vyšetřování John Doe II oficiálně zastavil. Soud spojil tři případy do jednoho, čímž rozhodl o všech třech současně. Ve svém rozhodnutí Nejvyšší soud kritizoval Schmitzův postup v případu a prohlásil, že jednání Chisholma a Schmitze bylo porušením práva na politický projev podle prvního dodatku k Ústavě.

Nejvyšší soud při výkladu wisconsinského zákona o financování volebních kampaní rozhodl, „že definice ‚politických cílů‘ je podle prvního dodatku ústavy Spojených států a článku 1 oddílu 3 wisconsinské ústavy protiústavně příliš široká a neurčitá, protože její znění ‚je tak rozsáhlé, že její sankce mohou být uplatněny na ústavně chráněné jednání, které stát nesmí regulovat.'“

Soud poznamenal, že vzhledem k tomu, že propagace témat je „mimo dosah čl. 11“, je Schmitzova teorie o nezákonné koordinaci mezi Walkerovou kampaní a skupinami sociální péče neplatná. Soud dále prohlásil, že „právní teorie zvláštního státního zástupce nemá oporu ani v rozumu, ani v zákoně“, čímž vyhlásil oficiální konec vyšetřování John Doe II.

Vzhledem k dalším dvěma případům řešeným v rozsudku soud zamítl Schmitzův dozorčí příkaz a potvrdil původní Petersonův návrh na zrušení předvolání. Rovněž rozhodl, že soudci ve věci John Doe II, tedy Peterson a před ním Barbara Kluka, „neporušili zjevnou právní povinnost“ tím, že umožnili jmenování jednoho soudce a jednoho zvláštního státního zástupce, aby předsedali vyšetřování Johna Doe ve více okresech, ačkoli soud připustil, že „okolnosti vzniku vyšetřování Johna Doe vyvolávají vážné obavy“.

Soud ve svém rozhodnutí nařídil, aby „vše, co bylo shromážděno jako potenciální důkaz – včetně tisíců stran e-mailů a dalších dokumentů – bylo vráceno a všechny kopie byly zničeny“. Generální prokurátor Wisconsinu Brad Schimel (R) prohlásil, že rozhodnutí soudu „uzavírá rozdělující kapitolu v dějinách Wisconsinu“.

Zapojení WSJ

Dne 18. listopadu 2013 zveřejnil Wall Street Journal úvodník k vyšetřování Johna Doea s titulkem „Zátah na politické projevy ve Wisconsinu“. Eric O’Keefe, jeden z cílů druhého vyšetřování John Doe, se přihlásil, aby vyprávěl o tom, co považoval za cílení vyšetřovatelů na konzervativní organizace. O’Keefeho organizace, Wisconsinský klub pro růst (WCFG), byla také jedním z cílů vyšetřování. Tento příběh znamenal, že některý z cílů poprvé veřejně promluvil o vyšetřování. Deník Wall Street Journal se vyšetřováním zabýval i nadále a publikoval několik navazujících článků.

Nejnovější zprávy

Níže uvedený odkaz je na nejnovější články ve vyhledávači zpráv Google pro výrazy Wall Street Journal. Tyto výsledky jsou automaticky generovány společností Google. Ballotpedia tyto články nekurátoruje ani neschvaluje.

Viz také

  • News Corp
  • Dow Jones
  • The Wall Street Journal
  • Dow Jones
  • News Corp

Poznámky

.

v – e

Influencers

Main Influencer Project Badge.png
Podle státu
Alabama – Aljaška – Arizona – Arkansas – Kalifornie – Colorado – Connecticut – Delaware – Florida -. Georgia – Havaj – Idaho – Illinois – Indiana – Iowa – Kansas – Kentucky – Louisiana – Maine – Maryland – Massachusetts – Michigan – Minnesota – Mississippi – Missouri – Montana – Nebraska – Nevada – New Hampshire – New Jersey – Nové Mexiko – New York – Severní Karolína – Severní Dakota – Ohio – Oklahoma – Oregon – Pensylvánie – Rhode Island – Jižní Karolína – Jižní Dakota – Tennessee – Texas – Utah – Vermont – Virginie – Washington – Západní Virginie – Wisconsin – Wyoming
Kontakt na tým Ballotpedia

.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.